Blogi

Kansainvälistyjän markkinointiviestintä 1.

Osa 1: Brändi

Mikä on brändi ja sen merkitys pk-yrityksen liiketoiminnassa?

Mersu on oman luokkansa Johtotähti, Opel on turvallinen peruskärry ja Lada on out. Esimerkiksi näin saattaa joku luokitella nämä brändit.

Monet yritykset lähtevät monimutkaisilla prosesseilla ja kalliilla budjeteilla rakentamaan houkuttelevia brändejä. Toiset taas hyötyvät onnenkantamoisista – esimerkiksi brändi leviää kulovalkean tavalla sosiaalisissa medioissa – ja houkutteleva brändi syntyy näin kuin itsestään. Se ei ole reilua, mutta totta.

Brändin rakentaminen on haastavaa, koska emme voi hallita sitä. Voimme rakentaa brändille vahvan perustan, mutta vastaanottaja kokee brändin aina omalla tavallaan, omien mielikuvien ja kokemusten pohjalta. Brändi, joka on vastaanottajalleen arvokas, on haluttava, sitä suositellaan, sille ollaan uskollisia ja siitä ollaan valmiita maksamaan.

Kohdemaassa ajatellaan eri tavalla

Houkutteleva brändi on kansainvälistyvän pk-yrityksen parasta pääomaa. Usein brändiin vaikuttava yrityskuva on kuitenkin jämähtänyt 80-luvulle. Kiireen keskellä emme ehdi aina pohtia, millaisia mielikuvia yrityksemme viestii ulospäin. Vaikka Suomessa on ihan ok olla olemukseltaan ”tavistoimittaja”, jonka liikemerkki on luotettavan sininen, saattavat ulkomailta kumppania zoomaavat potentiaaliset asiakkaat olla toista mieltä. Esimerkiksi Venäjällä tai Ivy-maissa voidaan arvioida, että yrityksesi ei ole niin vakuuttava (esim. riittävän suurelta vaikuttava heidän mittapuillaan) että sen kanssa voisi tehdä bisnestä.

Miten hyvän brändin syntyyn voi vaikuttaa?

Hyvä brändi lähtee rakentumaan siitä, että yrityskuvaa kehitetään vastaamaan liiketoiminnan tavoitteita ja toimintaa. Se on vähän sama asia kuin päivittäisit nuhjuisen puvun uuteen siistiin smokkiin. Edustava look ja hyvä käytöksesi luovat uudenlaisia mielikuvia, ja positiivinen maine kasvaa. – Olet kylvänyt menestyvän brändin siemenen.

Venäjälle suuntaavan kannattaa heittää vaatimattomuus romukoppaan ja virittää lisäksi punainen rusetti kaulaan. Kuka kissan hännän nostaa jos ei kissa itse –asenne rohkeasti päälle ja mars kansainvälistymään.

Aloita vahvan perustan rakentaminen brändille näin:

1. Määrittele vahvuudet ja asiakashyödyt
Menestyksen perusta on hyvät tuotteet ja palvelut. Älä kuitenkaan keskity markkinoinnissa siihen mitä tuotantonne valmistaa, vaan siihen mitä erilaiset asiakasryhmät tarvitsevat markkinoilla; esimerkiksi Suomessa ja Venäjällä tarpeet eivät aina ole yhteneväiset. Mieti miksi asiakkaat ostavat tai haluaisivat ostaa tuotteitanne tai palvelujanne, ja rakenna yritysviestintä siitä näkökulmasta. Nosta yrityksen, tuotteiden ja palvelujen vahvuudet sekä asiakashyödyt selkeästi esiin – se puree niin kotimaan kuin ulkomaan markkinoilla. Jos et tiedä, älä oleta, vaan kysy asiakkaaltasi. Vuorovaikutus on tärkeää nykymarkkinoinnissa.

2. Rakenna houkutteleva ja erottuva yrityskuva
Edustava yrityskuva rakentuu yrityksen visuaalisesta ilmeestä ja ydinviesteistä. Ne konkretisoituvat nettisivuissa, liikemerkissä, myyntimateriaaleissa, toimitiloissa jne. Tänä päivänä nettisivut ovat jokaisen yrityksen näkyvin käyntikortti ja maineenrakentaja. Markkinoilla ei ole rajoja kun investoit edustavaan sivustoon. Sen tulee kiteyttää selkeästi yrityksenne tarjoama, vahvuudet sekä arvon, jota tuotatte asiakkaillenne. Muista, että nettisivuja ei käännetä esimerkiksi venäjäksi suoraan, vaan ne tulee lokalisoida. Se tarkoittaa, että sisältö viritetään hieman eri tavalla, jotta se puhuttelisi venäläistä asiakasta hänen toimintaympäristössään. Nykymaailmassa on vaikea erottua joukosta, mutta siihen kannattaa panostaa.

3. Mieti missä kannattaa näkyä
Harva asiakas löytää yrityksesi tuotteiden ja palvelujen ääreen suorinta tietä. Markkinoinnin kanavat ovat nykyään mitä moninaisemmat. Älä mieti ensin minkä arvoisen mainoksen laittaisit lehteen, vaan yritä selvittää kuinka potentiaalinen asiakkaasi toimii. Etsiikö hän toimittajia Googlen avulla, käykö hän alansa messuilla tai lukeeko hän ammattilehtiä? Sitä kautta löydät oikeat kanavat, joilla teet täsmäiskuja. Oma lukunsa on hakukoneoptimointi ja sähköinen markkinointi, jotka varmistavat yrityksen näkyvyyden oikean kohderyhmän reviireillä netissä. Kerromme niistä enemmän seuraavissa blogeissa.

Lopuksi muista!
Hyvä brändi ansaitaan. Se vaatii pitkäjänteistä ja systemaattista työtä, johon tulee sitouttaa koko henkilökunta. Lupauksia pitää ja on helppoakin antaa, mutta se joka lunastaa ne jokapäiväisessä asiakaspalvelussa, on vahvoilla niin kotimaan kuin Venäjän ja Ivy-maiden markkinoilla.

Kirjoittaja: Nina Lehtomäki

Kommentoi kirjoitustamme

2 responses to “Kansainvälistyjän markkinointiviestintä 1.”

  1. internet sanoo:

    are internet payday loans legal in nebraskas a month, if you can get a prescription for those amounts.

  2. generic sanoo:

    What is viagra generic low price for women – and does it even exist?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

© 2011 Sarus Oy