Ajankohtaista

Kazakstanissa halutaan nähdä suomalaisia tuotteita kauppojen hyllyillä

Sarus Oy toi lokakuun puolessa välissä reilun kymmenen hengen delegaation Kazakstanista tutustumaan suurimpiin suomalaisiin kaupan alan toimijoihin. Delegaatioon kuului Kazakstanin Kaupan Liiton puheenjohtaja, kazakstanilaisia kaupan alan toimijoita, yrittäjiä, Talous- ja kauppaministeriön edustajia sekä kansallisen kauppakamarin edustajia. Vierailijoiden viesti oli selkeä: ”Tuokaa meille suomalaisia elintarvikkeita ja muita kuluttajatuotteita.”

Kazakstanilaiset kaupan alan toimijat tulivat Suomeen ”opintomatkalle” tutustumaan tehokkaaseen skandinaaviseen kaupan organisointiin vähittäiskaupassa sekä suomalaisten kauppakeskusten ja -ketjujen tuotevalikoimiin. Kazakstanissa vähittäiskauppa ja kauppaketjutoiminta ovat voimakkaassa kehitysvauhdissa ja siellä ollaan nyt erittäin innokkaita ottamaan oppia muiden maiden toimintatavoista.

Vieraat pääsivät kiertämään muutaman päivän aikana Helsingissä ja Salossa, ja vierailivat Stockmannilla, Prismassa ja Citymarketissa. He esittivät aktiivisesti kysymyksiä kaupan alan trendeistä, myymäläpinta-alasta suhteutettuna kuluttajamääriin sekä myytävien tuotevalikoimien määrittelystä ja esillepanosta myymälätiloissa. Erityisesti kazakstanilaisia kiinnosti suomalaisen kaupanalan jätehuolto: lajittelu, kierrätys ja mahdolliset jätteiden hyötykäyttöön perustuvat energiaratkaisut. Myös perinteinen suomalainen osuustoimintaliike ja sen mahdollinen soveltaminen kaupan kehittämisessä Kazakstanissa oli heistä kiinnostavaa.

Vierailun aikana delegaatio tapasi myös Salon kaupungin johtoa sekä paikallisen kehittämisyhtiön, Yrityssalon, edustajia. Suomesta matka jatkui vastaavalle vierailulle Ruotsiin.

Suomalaistuotteilla markkinarakoa Kazakstanissa

Vieraat olivat vaikuttuneita suomalaisten elintarvikkeiden laadusta. He haluaisivat pian nähdä elintarvikkeitamme omien kauppojensa hyllyillä ja pyysivät Sarus Oy:tä auttamaan asian edistämiseksi. Kazakstanin Kaupan liiton presidentti Nursadyk Abishev toivoi, että erityisesti kuluttaja- ja elintarviketuotteiden valmistajat innostuisivat tuomaan tuotteitaan Kazakstaniin.

© 2011 Sarus Oy