Blogi

Kansainvälistyjän markkinointiviestintä 2.

Osa 2: Sähköinen markkinointi


Nykyaikainen markkinointi on läsnäoloa omien nettisivujen ulkopuolella, vuorovaikutusta nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa, verkostoitumista oikeisiin yhteisöihin ja arvokkaan tiedon jakamista. Parhaimmillaan se on tehokas cocktail perinteisiä ja sähköisiä välineitä, joilla yritys saa osumatarkkuutta markkinointiin, parantaa näkyvyyttään ja rakentaa positiivista maaperää myynnille. Sähköiset välineet tuovat myös Venäjällä markkinoivalle näppärän ja kustannustehokkaan työkalupakin markkinointiin.

Sähköisten medioiden myötä viestintä on vapautunut ja vilkastunut, suorastaan villiintynyt. Se ei enää toimi lähettäjä–vastaanotta-periaatteella, vaan useat ihmiset osallistuvat siihen, se on enemmän vuorovaikutusta. Siksi nykyaikainen markkinointi vaatii usein yritykseltä vahvaa brändiä, jatkuvaa tilannetajua ja reagointiherkkyttä – siihen tulee kaikkien työntekijöiden osallistua. Suurin ajattelumallin muutos on se, että enää ei pärjää tyrkyttämällä omia tuotteita ja palveluja, vaan potentiaaliset asiakkaat on houkuteltava erilaisin keinoin kiinnostumaan yrityksestä ja sen tarjonnasta. Ihmiset ovat oppineet etsimään itse aktiivisesti tietoa. Nyt on kosiskelun aikakausi. Kiinnostus on ansaittava myyntipuheiden lisäksi myös muilla keinoin.

Markkinointi on entistä monikanavaisempaa
Ennen kuin menemme tarkemmin sähköiseen markkinointiin, on hyvä hahmottaa millainen on nykyaikaisen markkinoinnin kokonaisuus. Nykymarkkinoinnin välineet jakaantuvat kolmeen osa-alueeseen: omaan mediaan, ostettuun mediaan ja ansaittuun mediaan. Omaa mediaa ovat esimerkiksi yrityksen nettisivut, uutiskirjeet, asiakaslehdet – kaikki ne välineet, joita yritys voi itse hallita. Ostettua mediaa ovat esimerkiksi lehtimainokset, bannerimainonta ja messut, eli selvällä rahalla maksettua mainontaa. Sähköisen median lisääntymisen myötä ansaittu media on markkinoinnin areenana noussut merkittävään rooliin. Se käsittää uutisoinnin lisäksi mm. sosiaalisen median palvelut (some), kuten Facebook, LinkedIn, Twitter, keskustelufoorumit jne. Niissä markkinoinnin hallinta on kaikista haastavinta. Sähköisessä markkinoinnissa on parasta – ja myös pahinta – että mahdollisuudet ovat rajattomat.


Vinkkejä yritysten sähköiseen markkinointiin

Yritysten markkinoinnin näkökulmasta pääideana on tulla pois omasta laatikosta (nettisivuilta) aiheuttamaan sähköiseen virtaan oman brändin ympärille positiivista pöhinää ja houkuttelemaan potentiaaliset asiakkaat oman sanoman äärelle. Jo muutamia perusasioita opettelemalla voi sähköisellä markkinoinnilla täydentää omaa markkinointia mainiosti. Parhaimmillaan siitä voi kehittyä tehokas markkinointikoneisto, joka niittää positiivista mainetta yrityksestänne, kerää liidejä myynnin työstettäväksi ja johdattaa pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin.

1. TUNNISTA TÄRKEÄT KOHDERYHMÄT
Tunnista mitkä ovat nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden tarpeet, mitä medioita he käyttävät, millä avainsanoilla he hakevat tietoa. Mieti tarkkaan millä viesteillä ja välineillä voisit tavoittaa heidät parhaiten. Jokaisella on oma polkunsa, joka hyvin ohjattuna voi päätyä kauppaan. Voi kuullostaa monimutkaiselta, mutta ajattele yksinkertaisesti. Mieti millaisia polkuja erilaisilla asiakasryhmillä on ja heitä omat ongenkoukkusi matkan varrelle.

Esimerkki: Tuotepäällikkö hakee avainsanoilla Googlesta tuotetta > hän löytää yrityksesi nettisivut > hän tutustuu tuotteisiin, mutta tarpeita vastaavaa tuotetta ei löydy > hän tilaa uutiskirjeen, koska hän haluaa lisätietoa uutuuksista > hän saa kaksi uutiskirjettä, jotka muistuttavat häntä yrityksenne olemassaolosta > kolmannesta uutiskirjeestä hän lukee uudesta tuotteesta, ja on valmis tilamaan.

2. MÄÄRITTELE TAVOITTEET
Jotta sähköisellä markkinoinnilla voidaan edistää liiketoimintaa, on määriteltävä selkeät tavoitteet. Hyviä tavoitteita ovat esimerkiksi tunnettuuden lisääminen, liidien kerääminen myyjille, asiakastiedon hankinta, kustannusten pienentäminen jne. Lähtökohta on, että kaikella toiminnalla on oltava tavoite.

3. TEE SUUNNITELMA

Vain toiminta johtaa tavoitteisiin. Tee selkeä toimenpidesuunnitelma, joka määrittelee mitä tehdään, kuka tekee ja milloin. Esimerkiksi kuka laittaa yrityksen uutisen nettiin ja jakaa sen sosiaalisiin medioihin, kuka seuraa oman yrityssivuston kävijäseurannan liidejä, kuka kontaktoi liidit jne. Jos asioita ei allakoida, niin moni toimenpide jää tekemättä, brändisi elää verkossa omaa elämäänsä ja ulottuvillasi oleva tärkeä informaatio jää hyödyntämättä.

4. SELVITÄ KUINKA KOHDEMAASSA TOIMITAAN
Kansainvälistyjän kannattaa myös ottaa selvää, kuinka vieraalla markkinalla toimitaan sähköisissä medioissa. Perusperiaatteet ovat monessa maassa samat kuin Suomessa, mutta tottumukset medioiden käytössä ja välineet voivat poiketa. Esimerkiksi Venäjällä käytetään enemmän Yandex-hakukonetta kuin Googlea. Meidän Facebookin vastine on siellä VKontakte.

5. TARJOA ARVOKASTA TIETOA
Sähköisen markkinoinnin aikakaudella vastaanottajia kosiskellaan informaatiolla, jonka he kokevat tärkeäksi. Tarjoa omilla nettisivuilla ja jaa harkiten muualla verkossa ilmaiseksi esim. blogiartikkeleita, esittelyvideoita, uutisia, referenssikuvaksia, asiantuntijahaastatteluja, oppaita, esityksiä, raportteja, tutkimuksia, tiedotteita, e-kirjoja jne. Niiden tarkoitus on olla maistiaisia, jotka vakuuttavat ammattitaidosta ja aiheuttavat hyvää mieltä. Ne tasoittavat tietä kohti asiakassuhdetta. Kaikkea ei tietenkään kannata jakaa ilmaiseksi. Pelisilmä harjaantuu kokeilemalla ja oppimalla.

Huom! Mieti tarkkaan mitä pistät liikkeelle ja kenelle. Nykymaailmassa tiedon määrä lisäntyy hurjaa vauhtia, emme tarvitse spämmiä (esim. mainosviestejä, jotka eivät ole meille relevantteja).

6. VAUHDITA NÄKYVYYTTÄ AVAINSANOILLA
Vauhdita yrityksesi näkyvyyttä verkossa esim. hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla. Määrittele yritystoimintasi ja toimialasi strategiset avainsanat listaamalla ne (esim. lvi, lattialämmitys, termostaatti, tuotenimi). Mieti myös millä avainsanoilla potentiaalinen asiakas voisi etsiä tuotteita ja palveluja. Hakukoneoptimointia on se, että parannat näkyvyyttäsi lisäämällä strategisia avainsanoja mm. sivustosi otsikoihin, tekstiin ja julkaisujärjestelmän hallintaan niille varattuihin kenttiin. Hakusanamainonnalla voit ostaa parempaa näkyvyyttä hakukoneissa (työkaluna esim. Google AdWords). Hakukonerobotit etsivät jatkuvasti tuoretta tietoa, tekevät hakuja avainsanojen mukaan ja järjestävät tulokset paremmuusjärjestykseen. Se joka pääsee listan kärkipäähän (Google-listauksen ensimmäisille sivuille) on parhaiten löydettävissä. Omaa asemaa tulee jatkuvasti tarkkailla esim. Google-listauksessa ja ryhtyä toimenpiteisiin jos putoaa alhaisemmille sivuille.

7. HYÖDYNNÄ KÄVIJÄSEURANTATIEDOT
Sähköisen markkinoinnin erinomaisuus on siinä, että mitattavaa dataa syntyy helposti ja huokeasti. Hyödynnä julkaisujärjestelmien sisältämät kävijätiedot tai hanki kattavampi kävijäseurantapalvelu (niitä löytyy helposti googlettamalla). Olisiko yrityksenne myyjille hyötyä siitä, että he saisivat joka aamu sähköpostiin yrityksenne nettisivuilla käyneet kiinnostuneet yritykset?

8. VASTUUTA JOKU OTTAMAAN HOMMA HALTUUN
Ne yritykset, jotka haluavat oikeasti saada sähköisellä markkinoinnilla tuloksia aikaan, on sisäistettävä sähköisen markkinoinnin logiikkaa, rakennettava omalle yritykselle sopivat toimepiteet ja sisällytettävä ne arkirutiineiksi. On suotavaa käyttää ammattilaisten apua asioissa, joita ei itse hallitse tai ehdi tehdä. Viime kädessä kuitenkin omasta yrityksestä on löydyttävä ihminen, joka ottaa homman haltuun, esim. päivittää avainsanoja, tarkkailee kilpailjoita, huolehtii liidien työstämisestä, lähettää uutiskirjeet jne. Sähköinen markkinointi on tullut jäädäkseen. Siihen kannattaa suhtautua uteliaasti ja mielenkiinnolla.

Yrityksille sopivia sähköisen markkinoinnin välineitä
Ota sähköisessä markkinoinnissa käyttöön useampi kanava, siitä Google tykkää. Laita esim. yritysesite Slideshareen, tee YouTubeen yrityssivu, johon lataat videona käyttöohjeita, verkostoidu LinkedInissä eli sähköisessä käyntikortissa.

LinkedIn – verkostoitumisväline, johon voi laittaa CV-tietoja ja verkostoitua ammatillisesti
YouTube – videoiden jakopalvelu, johon voi perustaa yritykselle oman sivun
Twitter – mikroblogipalvelu lyhyiden viestien lähettämiseen, sopii esim. tiedottamiseen
SlideShare – esitystenjakopalvelu, jaa powerpoint- tai pdf-muodossa esim. yritysesityksiä, luentomateriaaleja, raportteja
Facebook – verkostoitumisväline, sopii esim. palvelukanavaksi
– Blogit – blogeilla tuot julki asiantuntijuuttasi artikkeleiden muodossa (ota käyttöön oman julkaisujärjestelmäsi blogi tai hyödynnä ulkopuolisia ilmaisia blogeja esim. WordPress, Blogger)
Google Analytics – ilmainen seurantaväline
Google AdWords – maksullinen työkalu hakusanamainostajalle
Google Alerts – ilmainen hakukonerobotti, joka etsii määrittelemilläsi hakusoilla sinua kiinnostavaa sisältöä netistä ja toimittaa koonnin sähköpostiisi (mediaseurantaan löytyy googlettamalla paljon vaihtoehtoja)
– Sähköpostimarkkinointiohjelmistot – lähetä asiakkaille vaikkapa kuukausittain uutiskirje (työkaluja esim. MailChimp, E-maileri, googlettamalla löytyy paljon vaihtoehtoja)

Sähköinen markkinointi Venäjällä
Venäjällä sähköisen markkinoinnin perusperiaatteet ovat samat kuin Suomessa, mutta seuraavat asiat kannattaa huomioida:

– Venäjällä käytetään yleisimmin Yandex– ja Google-hakukoneita, somessa on VKontakte suosittu (paikallinen FB). Blogit ja toimialaportaalit ovat myös hyvin suosittuja.
– Älä pelkästään käännätä viestien sisältöä, vaan lokalisoi sisältö (viestit sovitetaan maan kulttuuriin ja lainsäädäntöön).
– Venäjänkielisen sivun domainin osoitteeseen kannattaa laittaa ru-pääte.
– Maksutavat ovat erilaiset kuin Suomessa.
– Venäjänkielisillä nettisivuilla venäläiset haluavat nähdä, kuka heitä palvelee venäjän kielellä.
– Venäjänkielinen hakukoneoptimointi on oma taitolajinsa, käytä siihen ammattilaista.

Kirjoittaja: Nina Lehtomäki

Kommentoi kirjoitustamme

One response to “Kansainvälistyjän markkinointiviestintä 2.”

  1. tadacip sanoo:

    Anadia daily cialis tadacip cipl Ovar viagra medicamento Vale de Cambra v is for viagra Ovar cialis o que ?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

© 2011 Sarus Oy