Blogi

Startup-yrittäjä – rohkeasti brändäämään

Yrittämisen ja erityisesti toivotun onnistumisen into oli vahvasti läsnä Moskovassa Startup Village -tapahtumassa 2013 toukokoon loppumetreillä. Tuhatpäinen joukko aloittelevia yrittäjiä eripuolilta Venäjää oli rakentamassa näkyvyyttä ja verkostoja mm. virallisten tahojen ja median kanssa. Esillä olevat tuotteet vaihtelivat lääketeollisuuden ratkaisusta mobiilipalveluihin.

‘Brändäys on lupaus onnesta ja rakkaudesta’ oli rohkea aloitus branding-teemalle. Positiivisten tunteiden luominen tavalla tai toisella mainittiin tärkeäksi niin yrityksen kuin tuotteidenkin brändäyksessä. Startup-yrityksen brändäyksestä järjestetty keskustelusessio veti esityssalin tupaten täyteen. Paikalle oli päästävä!

Yleisön joukossa olevana ehdin jo pohtia, kannattaako aloittavan yrittäjän panostaa aiheeseen yrittäjyyden arkikiireitä lisäten. Eivätkö muut työt tule ennen brändäystä? ‘Brändäystä tulee ajatella yrityksen ensimmäisestä päivästä alkaen’, vastasi Peter Vesterbacka Roviolta. Yrityksen toimintaan olennaisesti nivoutuva tarina, värit ja näkyminen ovat olennainen osa yrityksen brändäystä hän jatkoi. Siinä vastaus, jota jokainen voi pohtia arkirutiineja pyörittäessään. Niin teen minäkin.

Brändin rakentamisen näkökulmasta aloitteleva yrittäjä on etulyöntiasemassa. Työn saa aloittaa puhtaalta pöydältä; luoda jotain täysin oman näköistään. Personoidun tarinan merkitystä korosti myös Yotan, venäläisen 4G-operaattorin ex-brändijohtaja Dom Bailey kommenteissaan. Hänen muistutti kuulijoita siitä miten tärkeää on kirkastaa:

1. yrityksen visio
2. minne ollaan menossa ja miksi
3. mitä tarjotaan ja mahduttaa se yhteen lauseeseen
4. omistajien arvot koko yritykselle jaettavaksi
5. kilpailijamaasto
6. yrityksen pääidea.

Yota kasvoi vuoden 2006 kuudesta hengestä tämän päivän 1200 hengen yritykseksi. Hyvin pohjustettu brändi on helppo skaalata yrityksen kasvaessa.

Brändäys on yrityksen sisäistä ja ulkoista säteilyä, jonka johto viestii koko organisaatiolle. Hyvin mietityn ja helposti muistettavan tarinan voi kuka tahansa jakaa eteenpäin ja yhdessä muiden kanssa siitä voi tulla vielä parempi tarina. Peter Vesterbacka kannusti aloittavia yrittäjiä aloittamaan sen heti alkumetreillä, rohkeasti.

Kirjoittaja: Päivi Christian

Kommentoi kirjoitustamme

2 responses to “Startup-yrittäjä – rohkeasti brändäämään”

  1. cialis sanoo:

    Cause of advantages of cheap cialis online for sale vancouver fiber digestion.

  2. for sanoo:

    Wwwfreeviagracom , recommended dosage for link for you cialis .

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

© 2011 Sarus Oy