Blogi

Vauhtia kansainvälistymiseen Venäjän kauppaa käytännössä –koulutuksesta

Mikko Rindell Oy on turkulainen perheyritys, jonka toiminnan ytimenä on perinteinen linja-autoliikenne. Vuosien varrella perusliiketoimintaa on laajennettu muun muassa matkatoimistopalveluilla ja autojen maahantuonnilla. ”Toimintamme laajentumisen myötä halusimme tuntea Venäjän markkinat paremmin, siksi innostuimme Saruksen koulutuksesta”, kertoo yrityksen kehitysjohtaja Meeri Rindell.

Miksi lähditte mukaan Venäjän kauppaa käytännössä -koulutukseen?

Yrityksemme uusi strategia sai meidät lähtemään mukaan koulutukseen keväällä 2013. Ajattelimme, että miksi emme voisi laajentaa Pietariin. Halusimme viedä vanhoja autoja Venäjälle, koska siellä on aika huonokuntoisia linja-autoja ja pikkubusseja. Toinen mielenkiinnon kohteemme oli matkailubisneksemme kehittäminen. Näiden ideoiden menestymismahdollisuuksia lähdimme kartoittamaan.

Mitkä olivat odotuksenne?

Halusimme oppia tuntemaan Venäjän markkinat paremmin. Kävin yhdessä Venäjä-seminaarissa ja Saruksen tarjoama Venäjän kauppaa käytännössä -koulutus tuli kuin tilauksesta sen jälkeen. Halusimme nähdä, millaiset mahdollisuudet meillä olisi markkinalla. Ensin piti vain täsmentää, millä kärjellä sinne lähdettäisiin, matkailua vai autokauppayhteistyötä painottaen. Saruksen Venäjän kauppaa käytännössä -koulutuksen tutorimme Tainan kanssa sitten pohdimme yhdessä, että lähdemme Venäjälle autokonseptillamme.

Ohjelman alussa katsastelimme sopivia työharjoittelijoita, joista Vladimir osoittautui meille parhaimmaksi vaihtoehdoksi. Vladimir ”myi” itsensä meille haastattelussa, joten odotuksemme olivat myös hänen suhteensa korkealla. Vladimirin tehtävänä oli kartoittaa mahdollisia keinoja, joilla pääsisimme Venäjän markkinoille. Hän osallistui Saruksen koulutukseen ja välillä hän kävi konttorillamme, jossa teki sovitun markkinointisuunnitelman mukaisia toimenpiteitä. Hän kartoitti, mitä tarvitaan yrityksen avaamiseen Venäjällä ja mitä muita mahdollisuuksia on mennä Venäjälle kuin perustaa yritys. Vladimir selvitti myös meille paljon käytännön asioita, kuten tullimuodollisuuksia, juridisia asioita, millaista on kysyntä Pietarissa, kuinka markkinointia kannattaa hoitaa ja mitä esteitä matkan varrella saattaisi olla.

Mitä tuloksia olette saaneet aikaan?

Olemme saaneet aikaan oikein hyviä tuloksia. Vladimir on osoittautunut erittäin myyntiorientoituneeksi henkilöksi, jolla paljon on kontakteja. Kävimme yhdessä Pietarissa messuilla, jonne Vladimir oli järjestänyt meille tapaamisia. Vladimirin hyvä venäjänkielentaito ja venäläisen mentaliteetin tuntemus on auttanut meitä paljon kommunikoinnissa.

Meille on tärkeää ymmärtää, kuinka Venäjällä ja paikallisessa yrityskulttuurissa toimitaan.

Nyt meille on varmistunut, että Pietari, Moskova ja Novgorod ovat tavoitemarkkinoitamme, ja olemme päässeet jo solmimaan niissä kontakteja. Vielä emme perusta paikallisia yrityksiä, mutta katsotaan mitä saamme aikaan keväällä Pietarin messuilla. Ehkä Vladimirin suhteiden kautta saamme messupaikkaa lähellä sijaitsevaan Mercedes Benz -keskukseen tuotteitamme esille.

Mitä vinkkejä antaisit yrityksille, jotka osallistuvat koulutukseen?

Kannustan rohkeasti kartoittamaan omia kasvumahdollisuuksia idän markkinoilla. Se ei vielä edellytä, että sinne on pakko mennä. Koulutuksen hinta on pieni kustannus mahdollisuuksien kartoittamiseksi ja myös virheiden välttämisen kannalta. Koulutukseen kannattaa osallistua avoimin mielin ja luottaa siihen, että siellä annetaan täsmätietoa ja hyviä neuvoja vilpittömästi.

Suosittelisitko muille koulutusta?

Kyllä suosittelisin. Saruksen koko tiimi on asiantuntevaa ja tuntee hyvin Venäjän markkinat. Heidän tapansa toimia on erittäin miellyttävä. Yhteistyö on ollut kaikin puolin rakentavaa, helppoa ja sujuvaa. He myös kunnioittavat yrityksen omia ajatuksia ja tavoitteita.
Lopputuotoksena syntynyt markkinointisuunnitelma oli selkeä ja toimii hyvänä ohjenuorana meille siitä, kuinka kannattaa edetä.

Erityisesti nykyisessä yrityselämän taloustilanteessa minusta kannattaa ehdottomasti hyödyntää Venäjän markkinan mahdollisuudet. Monella suomalaisyrityksellä olisi varmasti hyvät saumat lähteä idän kauppaan. Pois vaan ennakkoluulot!

Haastateltavana Mikko Rindell Oy:n kehitysjohtaja Meeri Rindell

www.rindell.com

Kommentoi kirjoitustamme

One response to “Vauhtia kansainvälistymiseen Venäjän kauppaa käytännössä –koulutuksesta”

  1. advance sanoo:

    SPECIAL OFFER : cash advance loans in virginia For Women Herbal on SALE , Buy Viagra For Women Herbal shop online .

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

© 2011 Sarus Oy