Blogi

Wild Lapland tähtää idän markkinoille

Torniolainen Wild Lapland Products on kylmäpukeutumiseen erikoistunut yritys, joka on saanut hyvän jalansijan kotimaisilla markkinoilla.

– Monia kylmiin olosuhteisiin tarkoitettuja pukimia kehitellään paikoissa, joissa ei ole kylmästä tietoakaan. Yksi etumme on, että voimme aloittaa kylmätestaamisen ja tuotekehittämisen pelkästään kävelemällä pihalle, ulos pakkaseen – toteaa yhtiön toimitusjohtaja Harri Muhonen. Pohjoisen yrityksenä Wild omakohtaisesti tietää paljon ääriolosuhteista. Yritys on suunnitellut ja valmistanut kylmiin olosuhteisiin tarkoitettuja pukimia jo yli neljän kolmen vuosikymmenen ajan, vuodesta 1968 lähtien.

Kylmäpukeutumisen faktojen tutkimisessa Wild on käyttänyt apuna suomalaisia tutkimuslaitoksia, kuten Työterveyslaitosta ja Materiaalitekniikan laitosta. Erittäin tärkeäksi osaksi tuotekehittelyä on myös tullut tiivis yhteistyö asiakkaiden kanssa, jolloin alusta alkaen huomioidaan asiakkaan erityistarpeet ja asiakkaan käyttöolosuhteet kylmältä suojaavan vaatteen valmistuksessa.

Wild-pukimia myydään perinteisesti Suomessa kelkkasafariyrityksille, mutta viime vuosina tärkeäksi kohderyhmäksi ovat tulleet räätälöidyt ratkaisut kylmiin työolosuhteisiin, joiden ostajina ovat olleet mm. Metsähallitus sekä Ilmatieteen laitos. Etelänapamantereelle suuntautunut retkikunta taivalsi Wild-kylmäpukimissa viime vuoden keväällä.

Idän markkinoiden valloitus

Vienti idän markkinoille aloitettiin Venäjän markkinakartoituksella ja sen pohjalta käynnistyi diileriyhteistyö pietarilaisen maahantuojan kanssa vuoden 2013 alussa. Tämä jakelijayhteistyö keskittyy perinteisten vapaa-ajan käyttöön tarkoitettujen pukimien myyntiin. Wildin toisena tuotelinjana ovat erikoispukimet kylmiin työolosuhteisiin, kuten ammattikalastukseen, kaivostoimintaan, öljy- ja kaasukentillä työskentelyyn. Niiden myyntiponnisteluja on käynnistelty Venäjällä ja Kazakstanissa.

Kylmäpukeutumisen haasteet Venäjän markkinoilla ovat erityisen suuret ammattilaisille myytävissä työvaatteissa. – Venäjällä on vallalla se perinteinen käsitys, että vain paksu toppatakki untuvatäytteellä on se paras ja lämpimin vaihtoehto kylmissä olosuhteissa – toteaa Harri Muhonen. Joudumme kädestä pitäen ja ”rautalangalla vääntäen” kertomaan miksi kylmissä olosuhteissa työskentelevän on rakennettava kylmäpukeutumisensa kerrospukeutumisen periaatteelle. Uskomme kuitenkin, että vähitellen uusi kylmäpukeutumisen filosofia siirtyy myös ammattilaisten käyttöön, sillä vapaa-ajan tuotteissa tämä ajatus on hyväksytty Venäjällä jo kauan sitten”.

Idän markkinoiden haasteet

Vientikaupan haasteina ovat olleet esim. asiakastyöskentelyn erilaisuus Venäjällä.-Venäjällä tämä toimii kiihdytysajoperiaatteella – ensin on hervoton hoppu tarjousten ja asiapapereiden teossa ja sitten voi tulla sen muutoksen kymmenes muutos ja lopuksi kokonainen toimitus siirtyy viikkoja eteenpäin – toteaa Harri Muhonen. Myös sesonkituotteiden ennakkotilausten tärkeys ja toimitusten aikatauluttaminen venäläisen jakelijamme takana olevien loppuasiakkaiden takia on haastavaa, koska Venäjä on iso maa ja paikalliskuljetukset voivat viedä useita viikkoja.

Wild Lapland Oy toimii Venäjällä kehittämistuen rahoitusmallin avulla ja yhteistyö Saruksen kanssa on kestänyt jo kaksi vuotta.

– Yhteistyö Saruksen kanssa on toiminut moitteettomasti. Saruksen tuntemus Venäjän mahdollisuuksista ja toimintatavoista on säästänyt monessa kohtaa pitkän pennin. Sarus ei ole mikään tutkimuslaitos, vaan siellä pyritään tuloksiin – toteaa Harri Muhonen.

Kommentoi kirjoitustamme

One response to “Wild Lapland tähtää idän markkinoille”

  1. online sanoo:

    RSS quick online loans instant approval puns feeds cialis pills for sale and intrusive sucidial thoughts.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

© 2011 Sarus Oy