Markkinatietoa: Venäjä

Suomi ja Venäjä kaupan näkökulmasta

Venäjä on Suomelle merkittävä ja kasvava vientialue sekä liiketoiminnan laajentamisen potentiaalisin lähialue. Venäjä oli vuonna 2012 Suomen suurin kauppakumppani ja vientimaana Venäjä oli Suomen toiseksi suurin kohdealue.
Suomen vienti Venäjälle oli vuonna 2012 noin 5 mrd euroa ja kokonaiskauppavaihtomme oli noin 10 mrd euroa.
Suomen tärkeimmät vientituotteet Venäjälle ovat paperi- ja kartonkituotteet, elektroniset laitteet, koneet ja laitteet, kemian teollisuuden tuotteet sekä elintarvikkeet ja kulutustavarat. Suomeen tuodaan Venäjältä öljyä, maakaasua, metallituotteita, puutavaraa, kemikaaleja ja sähköä sekä kivihiiltä.

Venäjän kasvava talous tarjoaa Suomelle mittaamattomia mahdollisuuksia. Joka vuosi kasvava venäläisten turistien joukko omalta osaltaan tekee välillistä markkinointityötä suomalaisille tuotteille ja palveluille. Yhä suurempi osa suomalaisista yrityksistä etabloituu Venäjän sisämarkkinoille ja vastaavasti venäläiset perustavat yhtiöitä Suomeen.

Ota yhteyttä – Sarus palvelee teitä myös Venäjällä oman paikallisedustajan avustuksella.

startti_venäjä

Startti Venäjän-kauppaan -opas

Täytä alle yhteystietosi ja lataa ilmainen Turun rakennemuutos- toimistolle laatimamme PDF-opas Venäjänkaupasta!


Nimi (pakollinen)

Sähköposti (pakollinen)

Yritys

Potentiaalisia aloja kaupankäynnille Venäjän kanssa:

– Teollisuuden modernisaatio, tuottavuutta parantava teknologia
– Energiatehokkuus, ympäristöteknologia, infrastruktuurin parantaminen
– Rakennustarvikkeet, rakentamiseen liittyvät palvelut
– Yhdyskuntien kiinteistöhuolto, uuden teknologian sovellukset kiinteistöhuollossa
– Kulutustavarat: elintarvikkeet premium-luokassa, sisustustavarat, tekstiili-, kenkä- ja vaatetusteollisuuden tuotteet, urheiluvälineet ja -varusteet
– Laivanrakennusteollisuuden alihankinnat
– Hyvinvointi-, terveys- ja koulutuspalvelut laajassa merkityksessä

Käytännön vinkkejä Venäjän kaupan aloittajille:

– Tee huolellinen markkinaselvitys ja perehdy kilpailijoihin.
– Selvitä tarvitsetko sertifikaatteja.
– Valitse maantieteellinen alue, mistä aloitat markkinointityön Venäjällä.
– Laske markkinoille menon kustannukset ja vertaa niitä tavoitteisiisi.
– Ole realistinen aikataulujen kanssa: Venäjän markkinoille pääsy voi viedä puolesta vuodesta kahteen vuotta.
– Ota selvää businesskulttuurista Venäjällä ja valmistaudu siihen, että tarvitset venäjänkielen taitoisen henkilön mukaan jo hankkeen alkuvaiheessa.
– Käytä Venäjän kaupan asiantuntijoita apuna.
– Verkotu oman toimialan/alueen muiden toimijoiden kanssa tiedonvaihdon varmistamiseksi.

Venäjä pähkinänkuoressa

Asukkaita: 142 milj.
Pinta-ala: 17 milj. km²
Pääkaupunki: Moskova
Rahayksikkö: rupla = 39 eur
Etniset ryhmät: venäläiset 80 %, tataarit 4 %, ukrainalaiset 2 %
Verotus: tulovero 13 %, yhtiövero 20 % ja arvonlisävero 18 %
Suurimmat kauppakumppanit: Vienti: EU-maat, Ukraina, Turkki , Valko-Venäjä
Tuonti: EU-maat, Kiina, Ukraina, USA, Japani

Venäjä on suurvalta, jonka on 1990-luvun ”villien vuosien” jälkeen kasvanut vakaasti kehittyväksi valtioksi. Venäjä on luonut omanlaisensa markkinatalouden ja Venäjää johtaa presidentti Vladimir Putin, joka otti presidentin tehtävät vastaan toukokuussa 2012. Venäjän presidentillä on laajat valtaoikeudet, jotka ulottuvat niin maan sisäpolitiikkaan, kuin myös ulkopolitiikkaan.

Venäjän talous on viime vuosina kasvanut yli 4 % vuodessa. Talouden kasvunäkymät riippuvat oleellisesti maailmantalouden kehityksestä, sillä Venäjän viennistä 70 % koostuu öljy- ja kaasutuloista. Valtionyhtiöiden rooli on Venäjällä edelleen merkittävä ja niiden osuus on noin 40 % Venäjän bruttokansantuotteesta ja valtionyhtiöt myös vastaavat kolmanneksesta koko maan investoinneista. Yksityinen sektori koostuu vähittäiskaupasta, kulutustuotteiden kuten henkilöautojen ja elintarvikkeiden valmistuksesta sekä kiinteistöliiketoiminnasta ja rakentamisesta.

Venäjän talouden haasteina ovat tulevina vuosina maan teollisen tuotannon monipuolistaminen, teollisuuden modernisaatio ja infrastruktuurin parantaminen sekä teknologiasektorin merkittävä kasvattaminen.
PK-sektorin ja yrittäjyyden kehittäminen ovat myös välttämättömiä. Venäjällä tarvitaan myös koko maan koulutusjärjestelmän yhteensovittamista ja kehittämistä yritysten tarpeiden ja työvoiman kysynnän kanssa.

Venäjällä rakennetaan teknologiapuistoja ja yrityshautomoja, joissa tavoitteena on nostaa Venäjä mm. nanoteknologian, bio- ja lääkealan, energiatehokkuuden, ydin- ja avaruusteknologian, kone- ja autoteollisuuden sekä IT-alan kärkimaiden joukkoon. Moskovan läheisyyteen perustettu Skolkovon teknologiakaupunki on modernisaatiohankkeen lippulaivaprojekti, jonka toivotaan kehittyvän kansainväliseksi innovaatiokeskukseksi Yhdysvaltain Piilaakson mallin mukaisesti.

Venäjän valtio tekee seuraavina vuosina merkittäviä investointeja infrastruktuuriin. Näillä investoinneilla kehitetään maantie- ja rautatieverkkoa sekä tietoliikenneverkkoa. Venäjä järjestää Universiadit 2013, Sotsin talviolympialaiset 2014, jääkiekon maailmanmestaruuskisat 2016 ja jalkapallon maailmanmestaruuskisat 2018, ja näihin tapahtumiin tarvitaan toimivia lentoliikenne-, tie-, ja junayhteyksiä sekä urheilukohteiden ja majoituskapasiteetin rakentamista. Tämä tarjoaa suomalaisille suuria tavaratoimitusmahdollisuuksia sekä myös projektiviennin elvyttämistä maiden välisessä kaupassa.

© 2011 Sarus Oy